انتشارات دنياي اقتصاد انتشارات دنياي اقتصاد .

انتشارات دنياي اقتصاد

از چاه به راه

يكي از مهمترين مسائل ملي ما اين است كه ايران به اندازه ظرفيت‌هاي چشمگيرش به جايگاه واقعي خود در اقتصاد نرسيده است و همچنان با بهره ‌‌وري اندك، بيكاري، ناكارآمدي، فساد و بي‌عدالتي روبرو است. اين كتاب با مروري بر تحولات ايران معاصر مي‌كوشد ريشه اين ناكارآمدي را كه تا حدود زيادي حاصل سيطره تفكر اقتصاد دولتي بوده است، نشان دهد. همچنين اين كتاب با نگاهي به تحولات اقتصادي جهان به تجربه كشورهايي مي‌پردازد كه توانسته‌اند با تجديدنظر در روش اقتصادي، وضع معيشت مردمشان را متحول كنند.

 

 

مشاهده و خريد كتاب


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۱۸:۵۵ توسط:Den books موضوع:

ديدگاه هاي پولي ميزس

كتاب «نظريۀ پول و اعتبار» ميزس در اوايل قرن بيستم نگاشته شد. تقريباً يك قرن پس از آن گري نورث به تقرير و تفسير مجدد آن مي‌پردازد و ادعا مي‌كند اين نظريۀ مهجور و فراموش‌شده همچنان علمي‌ و عملي است: عرضۀ پول را نيز مثل عرضۀ هر كالاي ديگري بايد به بازار آزاد سپرد. معمولاً نظريۀ پولي اتريشي را نظريه‌اي قديمي و مربوط به دوران قبل از ظهور بانكداري مركزي مي‌دانند.

 

 

مشاهده و خريد كتاب


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۱۵:۱۳ توسط:Den books موضوع:

نابهنجاري وحشي

بررسي ماهيت قدرت، يكي از پروژه ‌هاي محوري نظريه‌ معاصر، به‌ خصوص در ميان متفكران فرانسوي‌ چون ميشل فوكو، ژيل دلوز و فليكس گتاري بوده است. اين نظريه‌پردازان به تحليل صور، مكانيسم ‌ها و كاربردهاي مختلفي مي ‌پردازند كه از طريق آنها قدرت در كل افق اجتماعي، شخص و سياسي سرمايه‌گذاري مي‌كند. در خلال آثار آنها مي ‌بينيم كه نيروهاي اجتماعي جديد و آفرينش‌گر پيش كشيده مي ‌شوند و نيز فعاليت ‌هاي جايگزين و آري‌گو. تفسير آنتونيو نگري از اسپينوزا اداي سهم مهمي به اين پروژه است. تحليل او تلاشي است براي اثبات اين نكته كه اسپينوزا يك «ديگري» اثربخش براي قدرت فراهم كرده: بديلي از اساس متمايز، عملي و آشتي ‌ناپذير براي سازمان جامعه. در واقع، نگري معتقد است كه درك تمايز و آنتاگونيسم بين اين دو شكل قدرت، كليد فهم اهميت تفكر اسپينوز در دوران معاصر است.

 

مشاهده و خريد كتاب


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۰۹:۲۴ توسط:Den books موضوع:

سرمايه و ساختار آن

لاخمان در اين كتاب مي‌ كوشد ما را با مفهومي ساختاري از سرمايه آشنا كند كه معتقد است نسبت به مفهوم موجودي سرمايه كارايي بيشتري در تبيين واقعيات اقتصادي دارد. رويكرد او به نظريۀ سرمايه در تداوم و تكميل آراء و ايده‌ هاي نظريه ‌پردازان پيشكسوت اتريشي (اويگن بوم ‌باورك و فردريش هايك) است در حالي كه از ارزيابي انتقادي آنان ابايي ندارد. او همچنين سعي مي‌كند «انتظارات» را در يك چارچوب مفهومي بگنجاند و از دريچۀ چشم يك اقتصاددان ذهنيت‌ گرا به آن بنگرد. هايك، لاخمان را تنها كسي مي ‌دانست كه تلاش هاي او را در زمينۀ نظريۀ سرمايه پي گرفته و بسط داده است. نگاه دقيق و تيزبين لاخمان باعث مي ‌شود بدعت ‌هاي او پس از گذشت حدود هفتاد سال از نگارش اين كتاب همچنان بديع به نظر برسند.

 

 

مشاهده و خريد كتاب


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۰۵:۴۴ توسط:Den books موضوع:

سقوط بازار سهام در ۱۹۲۹ سقوط بازار سهام در ۱۹۲۹

آمريكايي ‌ها سال‌هاي ۱۹۲۰ تا ۱۹۲۹ را با تعابيري مانند دوران طلايي شكوفايي اقتصادي، عصر جديد، دهه شكوفايي يا عصر پايكوبي توصيف مي ‌كردند. اين دوران كه در پي جنگ جهاني اول شكل گرفته بود، روزگار نگرش خوش‌بينانه و اميدوارانه بود و بشارتِ آينده‌اي نويدبخش مي‌داد. اما در سال آخر اين دوران، ورق برگشت و مصيبت ركود و بيكاري و فقر از راه رسيد و روياي آمريكايي به كابوس جهاني تبديل شد و ارزش سهام در بازارهاي آمريكا و در پي آن در ديگر كشورهاي جهان، سقوط كرد. اين كتاب، شرح همين صعود و سقوط است با زباني ساده و روايي.

مشاهده وخريد كتاب


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۰:۵۲ توسط:Den books موضوع:

اخلاق كسب و كار

  هدف هر كسب ‌و كاري كسب سود است و طبعا هر كوشنده ‌اي حق دارد حاصل كار و تلاش و خلاقيت خود را تصرف كند، از آن بهره‌ مند شود، آن را بفروشد يا ببخشد. اما اين حق مشروط و موكول به اين است كه بهره‌ مندي كسي از حاصل كارش، موجب از بين رفتن همان حق براي ديگران نشود. اينكه در همه، يا تقريبا همه، دستگاه‌هاي اخلاقي و حقوقي بر لزوم رعايت حقوق ديگران تاكيد شده و تجاوز به حقوق ديگران منع شده، ناظر بر همين موضوع است. چندوچون اين موضوع در اين كتاب واكاوي شده است.  

 

مشاهده و خريد كتاب


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۴۷:۱۷ توسط:Den books موضوع:

گريز از فقر

بخش بزرگي از توليد جهان، به ‌ويژه در كشورهاي در‌ حال ‌توسعه، حاصل كار طاقت ‌فرساي كارگراني است كه با دستمزدهاي اندك كار مي‌ كنند و تحت ستم جسمي و رواني كارفرمايان قرار مي ‌گيرند. كارخانه ‌هايي كه اين كارگران در آنها كار مي ‌كنند، طبق معيارهاي امروزي، «بيگارگاه» هستند و فقط كساني حاضرند در آنها كار كنند كه چاره ‌اي ندارند مگر تن دادن به كارهاي سخت با دستمزدهاي اندك. اين واقعيتِ اقتصادي-اجتماعي، اقتصاددانان جهان را به دو گروه تقسيم كرده است. گروهي خواستار برهم زدن توليدِ بيگارگاهي هستند و گروه ديگر معتقدند، وضع كارگرانِ شاغل در اين «بيگارگاه ‌ها»، دست‌كم از وضع بيكاران بهتر است. اين كتاب، درباره اين دو نوع نگاه و نتايج آنها براي تهيدستان است.

مشاهده و خريد كتاب


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۴۴:۱۳ توسط:Den books موضوع:

توهم دانش

آدم‌ها چقدر مي‌ دانند؟ چقدر لازم است بدانند؟آنچه مي ‌دانند به چه كارشان مي ‌آيد؟ تصور دانايي مطلق به چه فجايعي مي ‌انجامد؟ اين كتاب با بررسي اين پرسش‌ ها و پرسش‌ هاي مشابه آنها نشان مي ‌دهد كه انسان ‌ها ظرفيت بيكراني براي حماقت دارند و بزرگترين حماقتشان اين است كه غالبا از جهل خود بي‌ خبرند و تصوراتشان را واقعيت ‌هاي مسلم و بديهيات مي ‌انگارند.

 

مشاهده و خريد كتاب


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۴۰:۰۸ توسط:Den books موضوع: